5 Temmuz 2014 Cumartesi

Mantı (Kayseri Mantısı)


:) Hem annem hem de babam Kayserili, ama benim blogumda Kayseri mantısı yok. Evet belki doğma büyüme Denizliliyim ama sonuca bakacaksın değil mi?? Kısmet bugüneymiş diyelim. Çok küçüktüm mantı sıkmayı öğrendiğimde. Rahmetli babaannem çok sık yapardı. Tabii bir yaptımı 8-10 beze yapardı. Bezeler de büyük büyük olurdu. Oturur hep beraber kapatırdık mantıları. İki gündür çok kıymetli bir misafirim var. Kuzenimin oğlu bende. Tam bir mantı delisi diyebiliriz onun için. Onun isteği üzerine dün yaptım. Hazır yapmışken de sizlerle de paylaşmak istedim. İftar davetleriniz için oldukça kıymetli bir yemek olacaktır. Şimdiden hayırlı iftarlar olsun...

Malzemeler:

Hamur İçin:

1 tane yumurta
1 su bardağı su (oda sıcaklığında)
4 su bardağı un
1,5 çay kaşığı tuz

İç Malzemesi:

200 gr. kıyma
1 tane orta boy kuru soğan
Çay kaşığının ucuyla karabiber
Yarım çay kaşığı kimyon
Yarım çay kaşığı kekik
Yarım çay kaşığı kırmızı toz biber
1 çay kaşığı tuz

Sos İçin:

Yoğurt
1-2 diş sarımsak (ben kullanmadım)
1 yemek kaşığı tereyağ
2 yemek kaşığı zeytinyağ
1 çay kaşığı kırmızı toz biber

Üzerine:

Sumak ve nane

Hazırlanışı:

Mantıyı hazırlamaya hamurunu yoğurarak başlıyoruz. Yoğurma kabına yumurta, su ve tuzu koyup iyice çırpalım. Üzerine unu ekleyelim (hamur biraz set bir hamur olacak, bardak bardak ekleyin unu yeterli gelmezse yarım bardak daha ilave edebilirsiniz). Yoğurduğumuz hamuru üzerini örterek en az yarım saat dinlenmeye bırakalım ki açarken daha rahat açılsın.

Bu arada iç malzemesini hazırlayalım. Soğanı (isterseniz rendeleyebilirsiniz ama benim büyüklerimden gördüğüm çok küçük şekilde doğranmasıdır) küçük küçük doğrayalım. Tüm malzemeyi elimizle iyice karıştıralım.

Dinlenen hamuru bezelere ayıralım (ben hamurları mutfak masamda açtım, masam çok büyük olmadığı için bezeleri küçük tuttum 5 tane oldu. Siz daha büyük tutabilirsiniz).  İlk bezeyi un yardımıyla çok ince olmayacak şekilde açalım. 1 cm'e 1 cm olacak şekilde kareler keselim. Karelerin ortasına kıymalı harçtan parmağınızın ucuyla koyup, kareleri dört ucundan ortada birleştirelim. Tüm bezeler bitinceye kadar aynı işlemi uygulayalım (bu işlem devam ederken kapattığımız mantıların birbirine yapışmaması için üstlerine un serpelim).


Büyükçe bir tencereye bolca su koyalım (yarıdan fazla) ve tuz ekleyelim. Kaynamaya başlayınca mantıları ekleyelim. 8-10 dakika kadar haşlayalım (pişen mantılar suyun üzerine doğru çıkacaktır, bu şekilde piştiğini anlayabilirsiniz yada tadabilirsiniz). 

Bu arada sosunu hazırlayalım. Sos tavasına yağları koyalım. Tereyağ iyice eriyip köpürünce kırmızı toz biberi ekleyelim ve tavayı hafif sallayalım. Tavayı ocaktan alalım.

Pişen mantıları ocaktan alalım ve tencereye bir miktar soğuk su ilave edelim (pişmeye devam etmesini sonlandırmak için).

Mantıyı kevgirle tabaklara servis edelim (bu aşamada istenirse suyundan da birer kepçe tabaklara eklenebilir). İlk sıcaklığı geçince (yoğurdunu kesmemesi için) mantıların üzerine önce yoğurdu sonra sosu gezdirelim. Son olarak da isteğe göre sumak ve nane serperek servis edelim. Yapanların ellerine sağlık, yiyenlere afiyet olsun...



Püf Noktası:

Mantının püf noktasını vermek elbette haddim değil. Ama yaparken edindiğim tecrübeler ve büyüklerimden gördüklerim doğrultusunda bir kaç küçük notum var sizlere.

Eğer çok tecrübeli değilseniz mantı yapmak konusunda sakın çok küçük kesmeyin. Evet makbul olanı küçük olanıdır ama ilk zamanlarda oldukça zor gelebilir özellikle de yalnız yapıyorsanız. Yani yukarıda verdiğim ölçüden daha büyük kesin.

Bir diğer önemli nokta da mantı yufkasını çok ince açmayın. Tecrübe etmişliğim vardır:) İlk mantı yaptığımda börek yufkası açar gibi incecik açmıştım ve hamurlar birbirine yapışmıştı :) 

Sos malzemesinde ben toz biberi tercih ettim ama salçada kullanılabilir.

Bazen hamur yada iç fazla gelebilir. Hiç dert değil; hamur fazla gelirse boş kapatın o kadar mantının arasında belli olmaz. İç fazla gelirse Küçük küçük yuvarlayıp yine mantıya katabilirsiniz (tabii çok fazla kaldıysa farklı şekilde değerlendirilebilir).

0 yorum:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

İzleyiciler

 

Pınarla Doydum Template by Ipietoon Cute Blog Design